SMC050 Yuri van Geest: Dans met technologie of raak overspoeld

(door Rieja Raven, subsidieadviseur bij Katoele Subsidie Experts)

 

Schermafbeelding 2016-07-07 om 20.50.48Denk je nu: ´Maar dansen? Dat is niks voor mij! Zelfs niet spreekwoordelijk, laat staan met technologie.´ Nou, dan heb je pech. Want dan ben je niet flexibel genoeg.

Tijd daar iets aan te doen, tenminste als je een beetje bij wilt blijven in de komende pakweg 20 jaar. Voor je het weet raak je namelijk overspoeld door een vloedgolf aan technologie en is je baan, je bedrijf, je branche overbodig geworden. Yuri van Geest vertelde bij SMC050 hoe we kunnen inspelen op nieuwe technologische trends.

 

Tsunami aan technologie

 Schermafbeelding 2016-07-07 om 20.49.58Singularity komt. Dat is het moment waarop de technologische vooruitgang zo snel gaat dat de mens het niet meer kan bevatten en systemen dus slimmer zijn geworden dan mensen. Kortom, het moment waarop alle exponentiële trends convergeren.

Yuri van Geest illustreerde dit door de zaal eerst maar eens te overspoelen met wat er nu al technologisch mogelijk is: van een zelfrijdende auto die 250 km/u rijdt (dat klinkt nog niet zo heel spannend) tot 3D-printers die complete gerechten uitprinten en tot een ´nano-fridge´ waar je zaadjes instopt en waar je niet zo lang daarna groente uithaalt (dat klinkt best spannend, toch). En, er bestaat al een appstore voor je DNA. Er bestaan nano-sattelieten waarmee je precies kunt zien wie waar rondloopt. Er staat een fabriek in Japan waar robots robots maken, en waar geen mens meer aan te pas komt. Dit zijn slechts enkele voorbeelden.

Deze ontwikkelingen groeien in een exponentiële curve, terwijl wij gewend zijn aan lineaire curves en terwijl de meeste organisaties zich nog steeds lineair ontwikkelen. Onze hele denkwereld is gebaseerd op lineaire groei.

 

Flexibiliteit als sleutel

VSchermafbeelding 2016-07-07 om 20.50.23 olgens Van Geest is flexibiliteit een sleutel. Dus ´dans´ met de nieuwe technologische mogelijkheden. Stel constant je kennis, werkwijze en zelfs je succesformule ter discussie. Wie blijft vasthouden aan oude gewoonten, raakt hopeloos achter. We moeten voortdurend leren en ontleren, openstaan voor nieuwe dingen, hyperflexibel zijn. Wat kunnen bedrijven nú doen, om niet de boot te missen?

 

Maak van je bedrijf een exponentiële organisatie

Als je een exponentiële organisatie wilt worden, heb je ten eerste een Massive Transformative Purpose (MTP) nodig. Dat is meer dan een klassieke mission statement: je MTP is het hogere doel, de manier waarop jouw bedrijf de wereld wil verbeteren. Dus niet hoe je geld gaat verdienen, maar hoe je iets zinvols gaat bijdragen. Vijf jaar vooruit plannen heeft vervolgens geen zin. Want bij exponentiële groei zijn volgende stappen niet voorspelbaar. Plan dus maximaal een jaar vooruit.

Exponentiële organisaties gaan anders met hun mensen om. Intrinsiek gemotiveerde mensen, wiens persoonlijke purpose goed aansluit bij de MTP van het bedrijf, zijn uitermate productief én je hoeft ze niet te managen. Dat scheelt, maar vraagt wel goede selectie. Dat managen kun je dus laten, maar het gaat niet vanzelf. Wil je echt innoveren, geef dan je mensen vervolgens zoveel vertrouwen dat ze fouten durven maken. Dan leren ze namelijk snel. En zo stimuleer je innovatie.