Verslag: Yuri van Geest bij SMC050

(Door: Roel Boer, Co-founder Nocks BV)

Een epische toedracht van het onvermijdelijke. Het einde der tijden zoals we die kennen. Een onheilspellend vooruitzicht, voor de doemdenkers onder ons. De technologie gaat onze levens nog meer domineren en dat is maar goed ook, zegt Yuri van Geest. Yuri opende onlangs de Nederlandse vestiging van Singularity University in Eindhoven. Het is een geweldenaar zoals hij vertelt hoe alle facetten van technologie onze levens beïnvloeden, wereld problemen kunnen oplossen en hoe slecht mensen in staat zijn die veranderingen te behappen. Maar ook hoe belangrijk het is dat we niet afwachtend zijn, maar juist moeten durven te falen. Iets dat we in Nederland zeker meer moeten gaan doen.

 

Schermafbeelding 2016-07-05 om 08.24.11De tsunami komt er aan; een overvloed aan technologische ontwikkelingen in transport, voeding, ruimtevaart, creëren en productie in de ruimte middels 3D printers, biotech, zorg zonder ziekenhuizen, driverless cars en ga zo maar door. Wat boeiend is, is dat Yuri’s praatje zoals gepresenteerd bij SMC050 niet alleen maar ging over het boek dat hij schreef met Salim Ismail, Exponentiële organisaties, maar ook heel erg over wat ons allemaal te wachten staat. Natuurlijk perfect verborgen tussen de regels door lezen we het belang van zijn boek, maar dat is ook niet zo gek – ook Yuri van Geest heeft nog geen basisinkomen. Nee, het beschrijft het belang van verandering binnen organisaties voor het oplossen van enorme maatschappelijke problemen zoals energie, zorg en voeding.

 

Het gaat om een radicale aanpak en vernieuwing binnen organisaties en binnen onszelf, een nieuwe manier van werken en het leren schakelen om in de versnelling van de ontwikkeling te geraken. Alleen als je leert jezelf constant opnieuw uit te vinden boek je blijvend resultaat en blijf je jouw concurrenten voor zoals Amazon dat bijvoorbeeld al jarenlang doet. Maar ook als je zzp-er bent, voor de overheid werkt (een overheid bent knipoog), een startup hebt opgericht of bij een corporate werkt biedt de visie van Yuri van Geest je de nodige prikkeling.

Exponentiële groei

Nee, daar hebben we het niet meer over. Over lineaire groei en exponentiële groei hebben we wel genoeg over gehoord. Bedrijven van nu, zoals Uber, Airbnb, Oculus Rift en vele andere grootheden genieten hyper exponentiële groei. Ze harken binnen 9 maanden een waardering van een miljard of meer binnen, spelen in op onze constant veranderende samenleving en gooien alles dat we dachten te weten overboord. Alles dat we in Nederland mee krijgen van wat er bestaat, is eigenlijk al oud nieuws. Startups zijn al bezig met produceren in de ruimte en het is enkele jaren tot we met nanotech werken op persoonlijk vlak om zorg te verbeteren. Het is nu al mogelijk om met nano drones op hoge resolutie volledig in beeld te krijgen wat er in je omgeving speelt, berekenen hoe je concurrent zijn zaken gaan en even snuusteren bij de buren in de tuin. “Een enorm privacy dilemma, maar dat doen we even een andere keer uitgebreid”, aldus Yuri zelf.

 

En niet in Silicon Valley (natuurlijk ook wel), maar in China gebeurt het allemaal. Shenzhen, Shanghai en natuurlijk de rest van het immense China. Het is niet (meer) het land van het kopiëren en de slechte namaak, het is het land van Haier, het is het land van WeChat, het is het land dat voorop loopt in organisationele innovaties. Manieren van werken en manieren van denken. Het is iets waarop wij in Nederland flink achterlopen en waar onze academische prestige ineens begint tegen te stribbelen. Vaste kaders stagneren onze groei, dus moet het roer flink om om (hyper) exponentiële groei te realiseren binnen ál onze bedrijven en organisaties.

Veranderen, veranderen, veranderen

Schermafbeelding 2016-07-05 om 08.23.59Waar we vroeger opereerden onder de aanname dat locatie, locatie, locatie het meest belangrijke aspect was van ondernemen is het vandaag de dag veranderen, veranderen, veranderen. Adapt or die. Overleven is niet meer stug volhouden, hard werken en ervoor zorgen dat je de concurrenten aftroeft op prijs of persoonlijke service. We gaan verder dan dat. We gaan richting volledige neuromarketing, een strategie specifiek toegespitst op de persoon, op basis van jouw reactie op het horen of ervaren van een bepaalde innovatie of product. Privacy? Ja, best nog wel een dingetje.

 

We zien enorme veranderingen in denkkracht en intuitief vermogen van computers dankzij AI (of algoritmes zoals dat ook wel heet) wat weer vertaalt in machine learning en deep learning. In al deze vormen van technologie – neem ook zonnepanelen, biotech en drones – nemen de kosten af, de mogelijkheden toe en gaan de ontwikkelingen sneller dan ooit tevoren. Neem de capaciteit van de nieuwste quantum computer die zeer binnenkort wordt gepresenteerd bijvoorbeeld, welke de gecombineerde rekenkracht van alle computers ter wereld heeft. Watch out blockchain.

 

Hoe technologie zowel tegen je als voor je kan worden gebruikt. Hoe veranderingen en vooruitgangen in de technologie zorgen voor veranderingen op de werkvloer, onze samenleving, ethische kwesties oproepen, maar vooral ook onze eigen denkwijze tot in den treure aan de kaak stelt. Aan ons mensen is de afgelopen 50.000 jaar niet veel gesleuteld, qua hersencapaciteit, qua patronen en qua bedrading. Dat betekent echter niet dat we onze eigen evolutie niet kunnen forceren, want mensen blijven uitvinders en instrument bouwers. We vinden wel een weg naar de ultieme verandering van het menselijke bestaan.